Forum SpiritueelRotterdam.nl

Je bent niet ingelogd.

#1 05-04-2016 17:17:31

SensiBalans
Lid
Van: Rotterdam
Bijdragen: 27
Website

Durf te groeien

Een scheiding, je werk loopt niet lekker, ziekte. Het hoort bij het leven. Wanneer er zaken zijn die maar niet willen lopen dan word je daar niet blij van (oke, open deur, ik vertel niets nieuws).

Soms is een probleem structureel en komt een situatie, probleem of gevoel telkens terug. Of het is eenmalig door een zeer vervelende gebeurtenis. Structureel of niet, het is van invloed op hoe jij je voelt. Oude pijn kan worden getriggerd, nieuwe pijn kan ontstaan. Je raakt uit je kracht, je zelfvertrouwen krijgt een deuk en je bent moe en verdrietig. Vervolgens komt daar dan bij dat je nachten ligt te piekeren en te analyseren over je situatie. Je vraagt je af wat er is gebeurd en vooral waarom. Je neemt nog maar eens de zoveelste bak koffie, struint internet af naar herkenning of neemt dat lekkere glaasje alcohol. Praten doe je niet zoveel erover want je wilt sterk en aardig overkomen. Maar o, wat voel jij je alleen van binnen met dat wat er nu speelt.

Er zijn verschillende redenen die 'leermomenten' veroorzaken. Want dat is hoe ik het zie. Een probleem, tegenslag zie ik als een leermoment om te kijken naar het eigen gedrag. Het gaat niet om de schuldvraag maar wat je eigen rol hierin is? Waarom gaat het zoals het gaat? Hoe reageer je? Ongeacht wie of wat het 'leermoment' veroorzaakt, leuk is het niet en heeft impact op wie jij bent of denkt te zijn, dat kan nl ook wel eens een verrassing zijn. Hoe ga je daar nu mee om? Oplossingen zijn er vaak wel te vinden. Maar ik denk dat het ook erg belangrijk is hoe jij met 'leermomenten' omgaat. Daar ligt vaak de sleutel. Zijn er nieuwe inzichten nodig, kan jij de ander nieuwe inzichten bieden. Ben je bewust van wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Vechten ertegen en schuldgevoel hebben heeft geen zin en kost veel energie. Accepteren en toelaten dat het (even) zo is, is al een eerste stap. Daarna is er werk aan de winkel en onderzoek nodig.

Wat kun je doen....

1. Relativeer en schrijf op wat de feitelijke situatie is
2. Onderzoek je eigen rol, wees daarin eerlijk
3. Praat met mensen die je vertrouwt en objectief kunnen meekijken, uit je gevoel
4. Bepaal of de situatie structureel is of eenmalig
Is het structureel dan kan er een belangrijke persoonlijke reden/gedrag voor zijn waarom dit telkens gebeurt. Denk aan terugkerende verkeerde relaties, snelle verveling op het werk, snel ziek zijn. Weinig vrienden. Onderzoek dat.

Door tegenslagen leer je veel over jezelf. Durven kijken naar jezelf en bewustwording is een heel proces. Het 'waarom' van dingen verklaren is een eerste stap om te komen tot nieuwe inzichten, verandering, kracht en positieve energie.

Onderzoek wat jou in de weg staat om vol zelfvertrouwen en energie te funcioneren, durf te groeien.

Meer inspiratie vind je op http://www.sensibalance.com/#!blog/c19s6

Groetjes, Ann

Don't be the same ~ be Yourself

Bulletin Board voettekst